„Raportul statistic arată că la data de 8 septembrie 2014 erau inițiate 2.737.792 dosare electronice de sănătate. De asemenea, erau 4.813 de instituții sau furnizori de servicii medicale care au transmis deja documente medicale în dosarul pacientului, dintre care marea majoritate, 4.741, sunt medici de familie și doar 72 unități ambulatorii și spitalicești. Încă nu există obligația legală de a transmite aceste date”, a spus Filip, justificând astfel încă numărul mic de furnizori cuprinși în programul DES.
În fapt, a precizat Filip, este vorba despre 5.880 de medici care au încărcat în DES datele pacienților lor.
„Este vorba despre 5.880 de medici care au încărcat în DES datele pacienților lor și despre 3.807 pacienți care s-au autentificat și au fost curioși să-și studieze doarele. Nu știm din ce zone sunt pacienții, pentru că statisticile sunt depersonalizate. Sunt pacienți care au primit materice de securitate pentru acces și tot ei și-au accesat dosarul”, a adăugat Filip, prezent la a 15-a Conferință națională de medicină de urgență, organizată la Poiana Brașov de Asociația Serviciilor de Ambulanță din România, împreună cu Societatea de Salvare București.
Pasul următor, a precizat reprezentantul CNAS, se referă la sistemul de urgență de ambulanță, pentru care se încearcă să fie creat un sistem de acces facil la dosar al sumarului de urgență, atât în ambulanță, cât și la camera de gardă, astfel încât medicul din spital să vadă datele în timp real.
Medicii de familie și unitățile sanitare vor avea obligația de a deschide, din iunie, un dosar electronic pentru fiecare pacient, în care să fie trecut istoricul medical al acestuia, util la urgențe. Cei care refuză să folosească dosarul vor putea primi sancțiuni, de la avertisment până la amenzi.
Dosarul electronic este obligatoriu din 1 iunie, prin noul Contract-cadru privind acordarea asistenței medicale, pentru toți furnizorii de servicii medicale.
Acesta este folosit din aprilie, în perioada de verificare a sistemului, de către unii medici de familie și de către spitale, într-o lună de utilizare fiind inițiate 300.000 de dosare.
Din 1 iunie, fiecare român, indiferent dacă este asigurat sau nu, va avea un astfel de dosar electronic.
Inițializarea dosarului se face cu ocazia unui prim consult. Dosarul electronic de sănătate va conține toate informațiile medicale care, în mod normal, sunt în fișele de observație, foile de observație și registrele de consultații ale pacienților.
Foarte importante sunt informațiile din istoricul medical al pacientului utile în situații de urgență și considerate a fi vitale: alergii, grupa de sânge, boli cronice, proteze, dispozitive, internări și ultimele prescripții, ultimele două introduse la cererea medicilor.
La dosarul electronic au acces proprietarii datelor, adică pacienții și medicii curanți. Accesul la dosarul electronic de sănătate se poate face fără acceptul pacientului doar într-o singură zonă, cea de urgență, iar restul, numai cu acordul acestuia.
„Punctul zero” al dosarului electronic de sănătate a fost în 20 aprilie, când a început inițializarea datelor în sistem electronic. Acest proces se face printr-o consultație, indiferent dacă aceasta se face la medicul de familie, în ambulator sau la spital. Din acel moment, toate datele existente în sistemul Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), respectiv internările, rețetele și analizele, sunt adunate în dosarul pacientului.
Din punct de vedere medical, dosarul poate fi accesat de toți medicii care au cod de parafă, sunt specialiști și au semnătură electronică. Sunt în această situației 35.000 de medici cu cod de parafă. Accesul se poate face pe baza a două chei: cardul de asigurări de sănătate, introdus în cititor sau matricea de securitate, și semnătura electronică. Matricea de securitate este elementul alternativ la card, care reprezintă combinații de cifre de pe orizontală și diagonală.
Matricea de securitate este proprietatea pacientului. Aceasta va fi dată pacientului de către orice medic, inclusiv de spital, ambulator sau de familie.
Pacientul poate să vadă cine i-a accesat dosarul, ora, ziua și IP-ul calculatorului de pe care s-a făcut acest lucru.
Ministrul Sănătății, Nicolae Bănicioiu, declara recent că fraudarea în sistemul sanitar nu va mai fi posibilă atunci când se vor folosi dosarul electronic al pacientului și cardul național de sănătate.
CNAS și UTI România au semnat, în 28 martie 2013, contractul privind implementarea sistemului informatic integrat pentru Dosarul Electronic de Sănătate, care, potrivit autorităților, reunește întreg tabloul clinic al pacienților asigurați, sprijinind astfel corectitudinea deciziei medicale bazate pe informații corelate din surse diferite, dar disponibile în timp real (on-line) și securizat.